Ved å dele en investeringsmulighet bredt, kan det medføre at selskap får mange aksjonærer. Hvor mange aksjonærer en utsteder oppnår avhenger av hvilket beløp utsteder setter som minimum for en enkelt investering. Lavt beløp for minste investering gir normalt flere tegnere enn høyt beløp. Av tall fra 2020, er gjennomsnittlig antall investorer 150 per emisjonskampanje.
Mange positive effekter
Tidligere utstedere som har fått med mange nye aksjonærer, har for det meste gode erfaringer å vise til. Her er noen gjengangere:
-
Aksjonærer er også ambassadører! Flere utstedere har opplevd at deres nye aksjonærer er engasjerte i at selskapet lykkes og aktivt bidrar til å øke både synligheten til bedriften, sette fart på salget og tilføre nyttig nettverk.
-
Neste emisjon kan gå lettere. Tidligere utstedere rapporterer om at den store gruppen aksjonærer de fikk med i emisjonen, bidrar til at deres neste runde med kapitalforhøyelse går lettere. Aksjonærene tegner seg ofte igjen i neste runde, og bidrar også til å trekke inn nye investorer til selskapet.
Praktiske hensyn
For å holde aksjonærene engasjerte, er det flere praktiske forhold det er viktig å hensynta.
-
Planlegg for kommunikasjon og samhandling med mange. Underveis i emisjonen bør det vurderes å kommunisere godt med både tegnere og potensielle investorer. I tiden rett etter emisjonen er det viktig å ha en plan for hvordan dere ønsker involvering fra og kommunikasjon med aksjonærene.
-
Noen oppretter en egen gruppe for dette på en sosial plattform.
-
Noen oppretter en egen FAQ-side for sine investorer på sine nettsider.
-
Månedlige eller kvartalsvise nyhetsbrev er vanlig å benytte, og mange formidler et ønske til sine investorer om hvordan de ønsker å bli kontaktet med spørsmål, innspill, ideer og lignende.
-
Det finnes også flere aktører i markedet med digitale verktøy for å håndtere mange aksjonærer. Ta kontakt med din tilrettelegger for å få tips til leverandører i dette domenet.
-